W Wilt u dat uw website meer bezoekers aantrekt en dat u het maximale uit uw website haalt? Dit klinkt lastiger dan het is, maar eigenlijk het enige wat u ervoor moet doen, is zorgen dat u één bepaalde methode consistent toepast op uw content. Dit is waar Search Engine Optimization, ofwel SEO, om de hoek komt kijken. Kortgezegd houdt SEO in dat een webpagina zo is ingericht dat hij makkelijk te vinden is door de relevante doelgroep. Hoe makkelijker een website te vinden is, hoe meer mensen er op klikken. Vanuit een ondernemersperspectief is SEO dan ook uitermate interessant. Elke dag groeit het aantal internetgebruikers namelijk. Deze internetgebruikers slingeren via zoekmachines en social media tal van zoektermen de wereld in. Zo verwerkt Google dagelijks alleen al circa twee miljard zoekopdrachten. Met de toenemende gebruikersaantallen en vele zoekopdrachten, is er een gigantisch potentieel publiek voor elke onderneming. SEO helpt u dit publiek te bereiken.

Hoe werkt SEO?

SEO heeft alles te maken met hoe zoekmachines je website rangschikken in de zoekresultaten. Zoekmachines zoals Google en Bing scannen webpagina’s namelijk op inhoud. De inhoud van webpagina’s wordt gescand en bestudeerd door verscheidene algoritmes. Deze algoritmes beoordelen de pagina’s op tal van factoren. Op basis van de beoordeling worden de verschillende pagina’s gerangschikt in de zoekresultaten. Een betere rangschikking wil zeggen dat een webpagina hoger in de zoekresultaten verschijnt en dus eerder wordt gezien. Hoeveel factoren exact een rol spelen in deze procedure is onbekend. Wel is bekend dat Google jaarlijks zo’n 500-600 veranderingen doorvoert in haar algoritmes. Desondanks zijn er sinds het internet bestaat SEO-specialisten die de rangschikkingsprocedure zo goed als mogelijk proberen te ontcijferen en toe te passen. En dit loont ook. De top 5 zoekresultaten op de eerste pagina krijgen samen namelijk alleen al zo’n 67.60% van alle kliks. De rangschikking van de zoekresultaten doet de zoekmachine compleet zelf en dit wordt dan ook wel ‘organisch’ genoemd. Organische groei is dan ook door middel van SEO steeds hoger te komen in de ranking van zoekmachines. In tegenstelling tot Pay Per Click (PPC), ofwel betalen voor advertenties. Voorbeelden van PPC zijn bijvoorbeeld Google Ads. Hoe beter de pagina een algoritme bevalt, hoe beter de positie van die pagina, hoe vaker deze pagina bezocht zal worden. 70% van alle marketeers zien SEO zelfs als een effectievere strategie dan PPC. Wie weet wat het algoritme bevalt, kan hier namelijk op inspelen. De schrijvers van Calliope Creations zijn getraind in het toepassen van SEO en zetten elke website in de lift, op weg naar nieuwe hoogtes.

‘70% van alle marketeers zien SEO zelfs als een effectievere strategie dan betaalde advertenties’

Wat zijn de voordelen van SEO?

Een correcte toepassing van SEO kent talloze voordelen. We benoemden het zonet al even kort, maar het primaire voordeel van SEO is dat een website op organische wijze steeds hoger komt te staan in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. De cijfers onderschrijven het belang van deze ranking. Slechts 0,78 procent van alle Google-gebruikers verlaat namelijk de eerste pagina met zoekresultaten, des te belangrijker het is dat uw website op die eerste pagina komt te staan. De beste manier om dit podium te bereiken is via SEO. SEO zet uw website in de spotlights.

Een ander voordeel van SEO is dat het voor elke onderneming toegankelijk is. Ongeacht in welke sector u opereert, of u nu een dienstverlenende onderneming bent of als u een webshop heeft, SEO is dé oplossing. Andere promotiemiddelen, zoals advertenties, kennen deze onbegrensde vrijheid niet. Zo stelt Google – met grofweg 75 procent van alle zoekopdrachten de grootste zoekmachine – veel eisen aan adverteerders. Zo moeten voor Google Shopping Ads producten aan strikte voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een advertentie. Zelfs als een product vervolgens in aanmerking komt voor een advertentie, kan de advertentie niet vrijuit over alle kanalen worden verspreid. De advertentie moet namelijk voldoen aan strenge redactionele en technische eisen. De eisen verschillen voor zowel Google Search Ads, als Google Shopping Ads, maar in beide gevallen zijn er tal van strikte eisen waar de advertentie aan moet voldoen. SEO is dan ook vaak het logische middel om te proberen voordat u zich vol overtuiging stort op de online advertentiemarkt. Al helemaal als u onthoudt dat 14.6% van alle leads die SEO weet te genereren ook daadwerkelijk klant worden, wat aanzienlijk meer is dan bijv. de 1.7% uit emailmarketing. SEO is gemiddeld genomen dan ook zo’n 61% goedkoper dan bijv. emailmarketing. Bovendien is uit marktonderzoek in de VS gebleken dat een schrikwekkende 70-80% van alle internetgebruikers compleet de betaalde zoekresultaten negeren. Dit betekent overigens niet dat SEO niet waardevol is als u wel al adverteert op bijvoorbeeld Google. Het tegenovergestelde is zelfs waar. Het kan ideaal samenwerken met Google Ads en kan bijvoorbeeld leiden tot een hogere ranking in de Google Ads Veilingen, waardoor uw Cost Per Click (CPC) daalt. Webpagina’s met een hoge kwaliteit zien hun CPC in sommige gevallen wel met 50% dalen in vergelijking met kwalitatief lagere webpagina’s. Dit maakt SEO tot een toegankelijke, efficiënte en breed inzetbare promotiemethode.

Hoe begin ik met SEO?

SEO kan een grote bijdrage leveren aan elk bedrijf wat zijn online aanwezigheid wil verbeteren. Ondanks dat SEO een erg krachtig middel is, zijn veel ondernemers zich nog niet bewust van het potentieel ervan. De meeste websites hebben tegenwoordig wel een nieuwssectie of een blog – en dit is een erg positieve ontwikkeling – , maar vaak wordt hier vrijwel nooit tot zelden iets geplaatst. Veelal weten ondernemers niet waar ze moeten beginnen en dat is ook niet vreemd. U bent specialist in uw vakgebied, niet in marketing. Helaas is het vaak zo dat zelfs als er wel content geplaatst wordt, dit niet SEO-geoptimaliseerd is. Het is beter dan niks, maar dat verandert niet dat het geen zonde van uw tijd en geld is. 

Kiezen voor content creation van Calliope is dan ook een logische eerste stap. Alle content die onze schrijvers produceren wordt SEO-geoptimaliseerd, zonder dat u daarvoor extra om hoeft te vragen of te betalen. Hiermee zorgt u ervoor dat u weer een streepje voor hebt op uw concurrenten, zonder dat u kostbare tijd verliest aan het maken en optimaliseren van uw content. Wilt u weten wat uw huidige SEO score is? Op onze website kunt u kosteloos een een uitgebreide analyse aanvragen, waarna we samen verder kunnen kijken naar de mogelijkheden. Ben u er klaar voor om te groeien? Calliope Creations Accelerates Your Commerce!

Auteur

Michel Busstra

Mede-oprichter van Calliope Creations. Na jarenlang zelf content creator te zijn geweest in het financiële hart van Nederland, helpt hij nu bedrijven meer klanten en meer omzet te genereren door middel van doelgerichte content, winstgevende Google Ads campagnes en converterende websites.